fredag, oktober 01, 2010

Houstonräkor med citronrisotto


Jag blev så sugen när Cecilia från Houston berättade vad hon och hennes portugisiske make åt ibland.
Så här skrev hon i en kommentar som jag hoppas att hon inte har något emot att jag lyfter fram,  jag har fått fler mattips tidigare från det hållet:

Ofta kör vi bara lite lök, vitlök och ingefära i stekpanna tills det mjuknar, i med de råa skalade räkorna, stek en liten stund (tills de skiftar i rosa) sedan i med vitt vin (en skvätt), koka in ungefär en minut, i med koriander och basilika. Mums till citron risotto eller blandat med creme fraiche som sås till pasta.

Sagt och gjort. Håkan hälsar till Houston och ger tummen upp!

13 kommentarer:

Helen sa...

Alltså, det är livsfarligt att titta in till dig utan att ha på sig stora haklappen...

Mmm, så gott det ser ut.

Ha en bra helg, kram!

Cicki sa...

Det låter kanongott. Synd vi inte hade det receptet när vi köpte råa räkor på Sicilien. Hur det gick ska jag berätta någon gång.....:-)

Monet sa...

Mums vad det låter gott. Härnere har vi ju faktiskt råa räkor så det där ska jag pröva vid tillfälle!!

Christina sa...

Helen: Det var verkligen gott också :) Fast någon färsk koriander fick jag naturligtvis inte tag på just i går.

Cicki: Nu blev jag nyfiken - det där måste du berätta om ;)

Monet: Ja, du måste ju ha tillgång till fantastiska råvaror från havet!

Moster Ma sa...

Mmmmmmm vad det ser gott ut!

Cecilia i Houston sa...

Klart jag inte har nagot emot att du lyfter fram kommentaren - jag blir bara smickrad! Vad fina rakorna ser ut! Sma, men fina :-). Min man garvade nar jag visade honom bilden.
Sjalv at jag svamprisotto forra helgen. Laser avundssjukt pa svenska bloggar om guld i skogarna, har far jag noja mig med kopesvamp. Det blev gott anda.

mossfolk sa...

Mmm, har bestämt blivit en riktig matblogg här :) Blev nästan hungrig igen fast vi alldeles precis ätit...

Eva H-höjden sa...

å jag blev jättehungrig!!!byoutte b

Christina sa...

Moster Ma: :-)

Cecilia i Houston: Jag köper frysta råa tigerräkor med skal, medelstora, kostar en hundralapp för 1 kg i asiatiska butiker. De är väldigt fina, men jag förstår att de ser små ut om du jämför med de ni brukar äta :) Såna gambas ser man aldrig här, men jag vet precis vilka du menar.
Svamprisotto är verkligen nam nam, och i år finns det verkligen mycket svamp i skogarna. Alltid nåt ;)

Mossfolk: Kanske dags att byta namn på bloggen he he... ;)

Eva H-höjden: Det där sista - var det magen som sa nåt?

Kesu sa...

Aj, aj, aj, så gott det ser ut. Närmare bestämt SÅ gott att jag ska laga det. Är lite trött på mitt eget wokräkrecept med chili, vitlök, tomatkross, konjak och pinjenötter. Och basilika. Det är inget fel på det, men jag gillar att prova nytt, så det hrä blir perfekt! Tack!

(Cicki: Jag blir också nyfiken! Berätta!)

Christina sa...

Kesu: Jag gillar också nytt, och samtidigt få en inblick i folks favoritrecept - din räkwok lät inte dum ;)
När vi har bråttom så wokar vi råa räkor, chili och hackad vitlök i olivolja. Lite bladpersilja på slutet och ett gott brytbröd till - nam nam :-)

Al sa...

Det ser underbart ut. Länge sedan jag lagade risotto. Men nu är rätt säsong. Skall testa din variant.

Christina sa...

Jorge: Inte min variant, utan Cecilias som också är matintresserad ;)