lördag, januari 02, 2010

Komatillstånd på stationen


Sedan i julas har jag knappt slagit på datorn, utan unnat mig en total ledighet som nästan kan liknas vid ett komatillstånd.


Stationen är inbäddad i den bländvitaste av snö som bara finns på landet och utetermometern har slagit rekord i köldgrader.
Det har varit helt underbart att bara såsa omkring, mikra några lussebullar, läsa en massa böcker, pulsa ut och fylla på fågelbordet och titta på ovanligt bra långfilmer på teve.

Kravlös vila.


Ebro har gjort fantastiska framsteg för varje år vad gäller smällare.
Hör han någon enstaka så stannar han upp, lystrar men drar inte hysteriskt för att komma hem utan fortsätter sedan promenaden. Han står ut, "min" tappra lilla prins.

Här gör han det stora.


Och här spanar han in Stora Gården i byn. Vilka vackra dagar vi har haft nu ett tag.


Det kan knappt bli vackrare än så här på vintern.


Här busar Ebro med mig, han tar tag i sitt koppel, ruskar och morrar och skuttar omkring som en liten fullblodshäst.
Han är den enda av pälsgänget som är frusen och behöver ett vintertäcke, vilket ytterligare förstärker intrycket av en liten häst.


Gaia fäller upp sina flygplansöron till podencostuk när hon spanar på Stora Gården.


Det är inte lätt att manövrera en kamera samtidigt som man håller i hundkoppel.
Poppan är rena kryssningsmissilen och håller på att fälla mig så fort jag tar upp kameran, det är en ren bedrift att jag inte tappar den rakt ner i snön..


Gaia vid gavelgrinden till Stora Gården.


Åh vad jag älskar färgen på den här hunden...


Den nedåtgående solen kastar ljusskuggor på Stora Gårdsdammen och det enda ljud som hörs är brusandet och porlandet när dammvattnet kastar sig förbi dammluckorna ut i Ringshyttebäcken.


Lite försenat passar jag på att önska alla som läser här ett riktigt
Gott Nytt År!
Tack för alla jättefina jul- och nyårshälsningar!

Själva firade vi nyår hos våra vänner Bo och Bi i gamla skolan där vi blev trakterade med gratinerad hummer och sedan en ljuvlig lammstek på det.
Bi's stackars katt, Sture, fick dra ut i kylan när vi anlände för att lämna plats åt hundflocken. Bi försäkrade att det inte gick någon nöd på honom, han låg säkert och tryckte under huset någonstans.


Här övervakar Poppan när Bi gör fruktsallad.
Poppan är inte ett dugg skotträdd, medan Gaia och Ebro uppsökte mörkret och tystnaden i badrummet ibland. Vi lämnade dörren på glänt så att de fick komma och gå som de ville.
Ebro vankade oroligt omkring med en toffla i munnen vid tolvslaget, istället för snuttefilt, men värre var det inte.

Vi ett-tiden på natten gjorde plötsligt Gaia ett blixtsnabbt och rasslande utfall från badrummet direkt mot ytterdörren och vi förstod att den arma Sture hade försökt gå in genom kattluckan.
Katten som försökte komma in från kylan.


Det var flera som fastnade för den vackra genombrutna julstjärnan som jag visade för några inlägg sedan.
Här har jag tagit en bild för att försöka visa att den är gjord av trä.
Det är snälla bloggvännen Tuvstarr och hennes Ralf som skickade den till oss.
Den kommer numera vara ett stående inslag i vårt juldekorerande, var så säker.

Under tiden som jag har skrivit det här inlägget har jag njutit av Placido Domingo som har sjungit spansk opera, sk Zarzuela. Det är en annan snäll bloggvän, Petra, som har skickat skivan tillsammans med en inspelning av konserten som gick på julafton med de tre tenorerna.
Jag älskar Domingo, och på andra plats kommer Carreras som Petra berättar att hon har fått en kindpuss av en gång när hon bodde i Barcelona.
Är jag avundsjuk eller är jag avundsjuk?

Tänk vad man lär sig av bloggandet. Jag som verkligen tycker om opera hade aldrig hört talas om Zarzuela innan Petra förklarade.

26 kommentarer:

mossfolk sa...

Så trevligt det ser ut med nyårsdukningen och vad vackert med all snö! Skönt att hundarna var så lugna på nyårsafton. Jag hade ju bekymrat mig lite för Lurvig, men han låg under vardagsrumsbordet och sov sig förbi alla raketer och tolvslaget :)

Lisette sa...

Skönt att höra att ni allesammans uppe i det kalla Bergslagen har haft en skön helg, God fortsättning på er. Krama en extra gång på duktiga Ebro som har fixat smällarna så bra.

Ellis sa...

Så skönt att det gått så bra för Ebro!

Din julledighet låter ljuuuuvlig!
Jag har också varit ledig (nästan helt!) och det har varit skönt. Om vi bara hade vatten skulle det vara perfekt. :-D

Var i Nora häromdagen, då tänkte jag på er och liksom vinkade lite åt er håll i tanken. :-)

annie sa...

What a wonderful way to finish the edges of the Old Year, and thanks for taking us along on these beautiful, snowy walks with the Fur Gang... It was good to see that star up closer. So delicate...
annie

ab sa...

Men kunde inte stackars Sture ha fått kura ihop sig i sköna värmen innanför en stängd sovrumsdörr?

Jag älskar också Poppanfärgen. Min fina Winston hade den också.

Stora Gården - är det skorstensstockar i hörnen och fängs fasaderna? Listigt i så fall!

Eva H-höjden sa...

Härligt att se att ni har det bra! Jisses vad med snö! Så vackert! Ebro i sitt skutt med kopplet är så söt med den vita teckningen runt munnen ;-)

Mian sa...

Åh så bra att Ebro fick en fin nyårsafton.
Hur sjutton klarar du av att styra dessa 3 stora hundar? Imponerande. Jag tycker att det räcka med lilla Alice ibland...

Mian sa...

räcker... skall det stå, annars lät det så högtravande :)
Snabbt tangentbord på den här datorn...

Christina sa...

Mossfolk: Nyårsdukningen är så kul, för Bi gör alltid en upp-och-nervänd nyårsraket ovanför bordet. Pga hundarna har vi aldrig några fyrverkerier så det här blir istället för... ;)

Skönt att Lurvig tog det lugnt.

Lisette: Jag kramar och kramar på Ebro .... ;) Det går liksom inte att låta bli.

Ellis: Aj aj, inget vatten? Det låter besvärligt.
Hoppas verkligen att det har löst sig vid det här laget!
Du kan väl plinga nästa gång du är i Nora så kan vi väl ta en fika?

Annie: How cold is the lowest temperature in Texas during the winter-season by the way?

A big new-year-hug Annie, and I'm so glad you read here!

Ab: Nja, Sture har ingen lust att dela utrymme med podencosarna, han är en äkta bondkatt och ofta ute timmar i kylan plus att krypgrunden är uppvärmd och inte helt igenom kall.
Ebro kan dessutom öppna dörrar.
Jag hade dåligt samvete, men om Bi tyckte det var ok så var det ok för mig med ;)

Ah, vilken enastående snygg katt Winston måste ha varit!

Näe, jag tror faktiskt att det bara är utsmyckning i hörnen av Stora Gården, de riktiga skorstenarna är placerade som vanligt mitt på hustaket.
Så klurig du är ;)
Fast säker är jag inte.

Eva H-höjden: Det är obeskrivligt mycket snö, och ren snö så långt ögat når. Det är sååååå vackert - men kallt. Vi eldar i kakelugnen också.

Christina sa...

Mian: Du kom emellan ;)
Nja, jag klarar inte av det, jag trasslar in mig och Poppan är värst på att ställa till kaos eftersom hon är så ivrig och tar cirklar runt mig hela tiden.
Ja, du kan tänka dig vilka koppelhärvor det blir ;) Jag har en vän som har fyra podencomixar och som klarar av det galant, men jag är inte av samma kaliber tyvärr.

Helen sa...

Komatillstånd kan vara riktigt njutbart, för en kort tid, jag har också slöat otroligt mycket.

Så fina vinterbilder på vovvarna, och att få se solen. Den har vi inte sett på jäätteeeläängge...

Den stora gården blev jag helt betagen av. Vad är det för ett hus? Jättevackert!

God fortsättning!
Kram!

Petra sa...

Det verkar som "våra killar" skött sig ganska bra när det gäller smällarna. Tyvärr tror jag att snötäcket kan ha med det att göra men hoppas ju på att de börjar vänja sig lite och ser på tjejerna att det är ganska ofarligt.
Ebro verkar väldigt nyfiken på Stora gården. Kan det vara hans nya hem?!
Tycker att du ska gå dig och presentera honom ; )

Kesu sa...

Men vad humhum hände med min tidigare kommentar då? Vad skrev jag? Nåt i stil med att du verkar ha haft en julhelg som jag (vi?) drömmer om. Härligt med böcker (har du nåt tips?) och mikrade bullar och promenader och koma. Heja dig!

Skönt också att nyårsafton blev lugn för vovvarna. Katten Sture verkar ha varit ett större irritationsmoment än raketerna. Gott så! (Felåt Sture! Du ska få en fet strömming av mig nästa gång vi ses.)

Christina sa...

Helen: Komatillstånd är som du skriver njutbart en kort tid, sedan blir det omåttligt tråkigt ;)

Visst är Stora Gården märklig ;) Det är en genuin bergsmansgård från början men sen fick en bergsmansfru hybris och ville klättra på den sociala trappstegen, fick maken att riva den ursprungliga mangårdsbyggnaden och anlitade en arkitekt som ritade ett slott som invigdes 1874.
Gården/slottet ligger strax nedanför stationen i backen ner till gamla skolan där Bi bor.
Nuförtiden är det några norrmän som äger stället, och det fungerar som en slags sommarstuga kan man säga ;)

Petra: Ja, det kanske har lite med snötäcket att göra, att det dämpar ljud så bra men duktiga har de varit - pälskillarna Nisse och E-bror.
Nääe, Stora Gården är absolut inte E-broderns nya hem ;)

Kesu: Boktips? Hmmmm - först läste jag boken jag fick av dig sist, "Kortfattad kinesisk-engeslk ordbok för älskande" av Xiaolu Guo. Väldigt charmig och roligt beskrivna kulturkrockar.
Sen frossade jag och läste om en massa Maigret-deckare. Dom kan jag läsa om hur många gånger som helst.
Vad blev det sen? Jo, Alexander Mc Call Smiths "Livet på Scotland Street 44", si så där så där.
Efter det satte jag tänderna i Ian Rankins samlingsvolym "Rebus: The Early Years" som innehåller Knots & Crosses, Hide & Seek och Tooth & Nail. Han skriver ruskigt medryckande men väldigt macho ;)

Om Sture var ett irritatationsmoment för pälsgänget så undrar jag vad pälsgänget var för Sture? ;) Han måste ha önskat att han hade motorsågar istället för klor.

olgakatt sa...

Hälsning från en annan Domingo-fan! Har du tillgång till någon biograf som sänder Metropolitan i HD Live så sjunger PD i Simon Boccanegra lördagen den 6 februari kl 19.
http://www.metoperafamily.org/metopera/broadcast/hd_events_current.aspx

Jag kommer att sitta i Kulturhuset Anders i Höör!

Anita sa...

Ni ser ut att ha lika mycket snö som vi har! Landskapet är så vackert. Och härligt för hundarna att tumla om i förstår jag!

En god fortsättning på det nya året Christina! Och tack för din trevliga och inpirerande blogg.

Kesu sa...

Wow! Vilken snabbläsare du är! Tack för tipsen!

En vrålarg katt med taggig svans, rynkade pälsögonbryn och en motorsåg i tassarna - plötsligt såg jag en Christina-illis av Sture :D

Glömde säga tack till dig med, för alla festliga bloggarv under året.

Bloggblad sa...

Bilderna understryker verkligen vintervilan! Ser så härligt ut - men för ovanlighetens skull är jag inte avundsjuk på alla som har snöbilder... Jag hann ut idag medan solen stod som högst, det brinner i kinderna nu. Härligt.

Datorn har jag haft på varje dag, men alla andra krav har jag släppt. Det var verkligen behövligt. Och nu har jag nästan en hel vecka på mig att samla ny energi när jag äntligen kommit upp i normalnivå från totalt utmattad.

Emma R sa...

Det lät som en riktigt skön pause och vil-period!

Härligt med framsteg med skotträdslan hos Ebro!

God Fortsättning!

Kram Emma R

ab sa...

Alltså, jag har snöat in på skorstensstockar här! Jag har alltid undrat varför de sitter inne i rummen istället för vid ytterväggarna, där de gör mest nytta? Som i vissa brittiska gamla hus. Och nu trodde jag hybrisdamen även var en energimedveten dam (tänk kalla vintrar på 1870-talet!) som också frusit om ryggen när hon kurat vid kakelugnen med fönstren bakom sig.

ullrika sa...

till att börja med. vilket alldeles sagolikt landskap du bor i!! jag blir till mig av avundsjukhet och tittar ut på den grå men iskalla gatan utanför...

som amatör operaomtyckare känner jag inte heller till Zarzuela som genast måste undersökas. tack för tipset!

å slutligen. jag måste ge mig på att undra, vilka TV-kanaler har du som lyckats hitta bra program att titta på i helgerna? jag är gruvligt besviken på utbudet faktiskt- förutom dagtid - när det vimlat av tittbara filmer, men då kan/vill vi ju inte sitta framför TV:n - har det varit ovanligt tunnsått tycker jag?

massa krams och tjo och voff till dina fina fina pälsar!

Christina sa...

Olgakatt: Ah, så roligt med en till Domingo-fan :)
Uj, någon sådan biograf känner jag inte till i närheten, har bara hört talas om dem.
Det är ju en månad kvar så jag har ju tid att undersöka det hela, tack för tipset!

Smulan: Ja, vi har mycket snö och det bästa av allt är att den är så ren ;) Allt är så jungfruligt vitt :)
God fortsättning själv Smulan!

Kesu: He he, jag kan också se Sture framför mig som Hämnaren med stort H;)

Bloggblad: Så härligt att du har ytterligare en vecka ledigt. Jag börjar i morgon och jag är redan efter tids-schemat innan jag ens har satt mig vid ritbordet.
Njut av veckan!

Emma: Ja, det är roligt att se att en hund kan komma över sin rädsla lite grann. Ett steg i taget... :)

Ab: Varför tror du att skorstensstockar gör mest nytta vid ytterväggar? Borde det inte vara tvärtom, att en het murstock sprider värme till flera rum än ett om den står mitt i huset?
Många franska hus ser ut som de brittiska du nämner, men då har de i regel en gigantisk öppen spis vid en yttervägg.
I Sverige har vi ju haft kakelugnar så om du har en murstock mitt i ett hus så kan du serva fyra rum samtidigt, alltså ha t ex tre kakelugnar och en vedspis kopplad till en murstock.
Ja, jag vet inte, det var bara en fundering...kliar mig i huvet :)
Vi får hoppas att någon husexpert griper in här och reder ut detta :)

Ullisen:Vi bodde ju i Sthlm förut, så jag är fortfarande så där barnsligt häpen över hur vackert det är på landet där snön är ren och vit. I stan var det alltid så skitigt och mojsigt av allt salt.

Aha, du gllar också opera! Om du vill kan jag bränna plattan jag fick av Petra, den var urvacker!

Vi har parabol, två stycken faktiskt, så vi har en mängd kanaler att titta på.

ullrika sa...

paraboler? ja det borde jag ju förstått... lyllos er!

lite klurigt det där med brända skivor... hamnar man utanför fi ldel ning s träsket då? :D för isf, jatack! gärna!

en helt annan grej förresten. jag var ju tvungen att förhöra min fånigt järnvägsintresserade far om han kände till Striberg och jag kan väl inte direkt säga att jag blev förvånad när han började rabbla årtal och ändstationer :)

tjo!

ps. mitt logiska tänkande säger liksom ditt att skorstenar (i det fall de är korrekt konstruerade) gör mest nytta "inomhus" och inte i ytterväggarna? men jag är ju lika lekmannamässig som du i detta fallet!

Christina sa...

Ullisen: Vi satte upp en parabol extra bara för att pejla in de franska kanaler man kan se på här i Sverige. Jätteroligt för mig som gillar att försöka hålla liv i just franskan.

Näe, jag tror inte man hamnar i ngt träsk ;) Kanske i Zarzuela-träsket förstås, fast det har i alla fall inte jag ngt emot ;)

He he, jag förstår att din järnvägsintresserade far kände till Stribergs station. Häruppe har vi några av landets äldsta järnvägslinjer. Du kan hälsa honom att i denna lilla by har vi hela tre stationer, Breda Station, Smala Station och så våran, Stribergs Station som byggdes sist ( 1908).

Angående murstockar får vi hoppas att någon kunnig kommer in och sprider lite ljus över det här.

Bitte sa...

Hej!
Något senkommet är det ju, det här inlägget.Men visst är det hopplöst, detta att våra hundar ska behöva stå ut med nyårssmällarna, år efter år.Min gamla bearded collie hör numera så dåligt att hon klarar sig utan psykofarmaka (smaka på det, mentalmedicin till frisk vovve!). Hade jag hittat till din vackra blogg tidigare hade jag bett dig vara med i Smällarupproret. Det får bli till nästa nyår!

Hälsningar från en annan dubbelmatte
Bitte

Christina sa...

Bitte: Hej och välkommen till stationen!

Ja, det är verkligen hopplöst med de jämrans smällarna, men i år tyckte jag inte att det smällde så mycket som det brukar.

Det du berättar om din gamla bearded collie känner jag igen. Min första hund var en släthårsfox som var paniskt rädd för smällare, och det blev en stor lättnad när hon blev äldre och lite lomhörd.

Var det inte ett liknande upprop förra året? Jag tycker mig minnas att jag skrev under ngt liknande.
Påminn mig gärna nästa år, jag skriver under direkt ;)

Från en dubbelmatte till en annan - god fortsättning!