tisdag, januari 26, 2010

Jag blev galen - och hjälpt!


För ett tag sedan köpte jag en extern hårddisk för att kunna lagra alla mina illustrationer och foton.
När jag ringde upp den här firman så förklarade jag för försäljaren att jag var urkass på att installera grejer, och undrade vad han hade för förslag till en tant som jag.
Han föreslog en som de hade kampanjpris på med en lagringskapacitet på hela 1000 GB.

Jodå, den fungerade på Mac också.

Nej då, den krävde ingen som helst installation, det var bara att plugga in den, försäkrade den självsäkre unge mannen.

Det lät ju nästan för bra för att vara sant.

Det var det.
För bra för att vara sant alltså.

När hårddisken var uppackad och inkopplad gick den inte att använda. När jag öppnade den i Macen så innehöll den textfiler som inte gick att läsa på en Mac.
Jag gick in på firmamärkets hemsida och försökte läsa mig till information, allt på engelska.
Jodå, den skulle fungera på Mac, det var bara att dra och släppa.

Jo jo, när jag drog och släppte kom det bara upp ett litet elakt fönster som sa:

Objektet xxxx kunde inte flyttas eftersom "Expansion Drive" inte kan ändras.

När jag ringde upp firman som hade sålt hårddisken hänvisade de bara till tillverkarfirmans support på engelska.
Jag ringde och hörde någon telefonsvarare som gick igång i Singapore eller något ditåt, som helt kort upplyste att de hade holidays och inte var anträffbara, klick och adjö.

Jaha?

Jag kände mig plötsligt gammal, dum och dessutom i behov av en bettskena.

Så mailade jag den här bloggvännen i en helt annan fråga, och nämnde den elaka hårddisken i förbifarten.

Då fick jag ett mail tillbaka där bloggvännen tyckte att jag skulle ringa upp hennes livs kärlek som är fena på datorer, och så bifogade hon telefonnumret.

Med fradga runt munnen ringde jag upp och fick prata med Mats, numera omnämnd på stationen som en av mina hjältar.
Lugnt och finurligt slussade han mig runt i skrymslen i min dator som jag inte ens visste fanns. Vi ställde om lite här, och lite där och så fungerade allt plötsligt som i en dröm.
Dra och släpp - javisst!

Den förbannade hårddisken var förprogrammerad för pc, så det gällde att konfigurera om den, berättade den vänlige Mats i telefonluren.

Jag sände dolska tankar till försäljarkillen på Dustin home.

Vad skulle man vara utan bloggvänner?

Intet.

37 kommentarer:

em sa...

Är det honom vi ska adoptera och ha varannan vecka?

Monet sa...

Men det är ju precis det här som är teknostressen idag. Man vrider sitt hår och annat för att saker och ting inte är kompatibla.

Och kriget mellan pc och Mac har jag levt med sedan min reklambyråvärldstid - har det inte gått över? ÄN??

wv: supgante. Jo det känns ju som om man ville göra nåt sånt:-)

kicki sa...

Vilken tur att du fick hjälp. Jag har råkat ut för samma sak med en extern hårddisk jag köpte för några år sedan. Det slutade med att jag gav bort den...

Inte alla som har så goa bloggvänner som du har!
ha en fin kväll./ K

Anita sa...

Åh, Christina I understand, förstår. Precis!! Vad gjorde man utan vänner som kan hjälpa till, när man helst ville ta en klubba och slå hela datorskapet i bitar?

Jag använder ganska många USB- minnen numera. De är enklare än externa hårddiskar.. Tror jag..!

em sa...

Smulan,
Jag använde också "minne-pinnar" ända till tre stycke på raken vägrade att ge ifrån sig informationen.
Margaretha

Osloskånskan sa...

Så som du(?) ser ut på bilden, känner jag mej ibland.

Cicki sa...

Jag ska berätta för honom sedan hur lovordad han är. Han är inte hemma just nu. Gissa vad han gör. Jo, han är och hjälper en Mac-ägare.....:-)

Em: Han är inte uthyrningsbar varannan vecka. Bara någon timme i taget....:-)

Evas blogg sa...

Du har en utmärkelse att hämta hos mig!

Christina sa...

Margaretha: Jag ser att Cicki har svarat att Mats tyvärr inte är adoptivbar he he ;)

Monet: Inte bara att saker är icke kompatibla, utan snarare helt obegripliga ;)
Ja, man vill bara supgante, det är då ett som är säkert ;)

Kicki: Välkommen till stationen!
Ja, vilken lycka att få hjälp innan jag blev en babblande galning. Jag höll på att bli tokig den kvällen, för jag förstod ju att det egentligen var skitenkelt - bara man visste hur man skulle göra.
Tänk att de inte kan ge vettig support?

Smulan: Egentligen var det inte min dator jag ville gå lös på, utan Dustin home. Förstår vilka tidningsrubriker det hade blivit ;)
USB-minnen i all ära, men 1000 GB?

Margaretha: Den här externa hårddisken kan säkert också gå i baklås antar jag...

Osloskånskan: He he, visst var det lite likt Munchs "Skriet"? Skönt att höra att jag inte är ensam om att känna mig så ibland :)

Cicki: Mats är verkligen en pärla! Så synd att Margaretha och jag inte får adoptera honom ;)
Vi hade tänkt oss en vecka var...

Eva: Vad är nu detta? Jag kilar genast till din blogg och kikar.

Cicki sa...

En stund då och då kan ni väl få låna honom. Men det kostar.....:-)

Inte alls som det står i wv=bilit. Här är ingenting billigt....:-)

Elisabet. sa...

Sådana vänner är OUMBÄRLIGA.

Själv har jag "Björkäng ligger vid Varberg. Upplysningsvis." .,. dvs, Christer från Trelleborg!

Mira sa...

Jag har dragit mig i det längsta för att skaffa en extern hårddisk. Håller fortfarande på och bränner bildarkiv på cd. I två exemplar, noggrant daterade. Och hoppas på det bästa.

Och bloggvänner! Vad gjorde vi utan bloggvänner?

reneesfotoblogg sa...

Nu kommer jag med ett förmanande pekfinger: Du har väl mer än en extern hårddisk?
Dom kan nämligen gå sönder!
Det hände mig och tre års bilder var borta med vinden.
Tillverkaren eller försäljaren tog inget ansvar trots att det var garanti kvar.
Nu har jag tre externa!
mvh R

Petra sa...

Har extern hårddisk och pc, superenkelt om man kommer ihåg att spara över på den. Men jag tror nog att företaget du morrar åt heter Dust In Home.

Christina sa...

Cicki: ;)

Elisabet: OUMBÄRLIGA är precis vad dom är :)

Mira: Jag har också dragit mig för det, men nu när Mats hjälpte mig så är jag jätteglad för mitt köp (men fortfarande sur på Dustin home). Den är tyst och väldigt lätt att använda.
Jag tänker nog fortsätta med att bränna det viktigaste också på cd, så att jag har utifall att...

Bloggvänner är verkligen något alldeles speciellt <3

Renee: Aj då, där skrev du något som jag har befarat - de kan gå sönder :(
Det verkar vara en bra idé att gardera sig och ha flera. Jag undrar om jag får handla på Dustin home efter det otroligt griniga mail jag skrev när jag hade mest behov av bettskenan ;)

Vilket fabrikat var det på den som kraschade?
En rysare att du förlorade tre års bilder!

Christina sa...

Petra: Aha, Dust in Home? Tack :)

Christina sa...

Petra: Jag har ofta svårt för namn, så jag fattade inte att du skämtade he he ;) Nu först trillade poletten ner ;)

em sa...

Då får vi väl se oss om efter en icke-tingad nörd. Rädd för att de går åt snabbt.
Margaretha
som glömde säga att hennes första externa hårdisk har sällat sig till de tre minne-pinnarna, som hårdnackat vägrar att ge ifrån sig någon som helst information.

Christina sa...

Margaretha: Tror du att det går att odla dom på något sätt?

Vilken otur du har haft med både minne-pinnar och externa hårddiskar! Det låter oroande att de verkar krascha så lätt, men själv har jag åtminstone aldrig haft ngt strul med mina minne-pinnar.

em sa...

Nördfrön, nå'n som vet var man kan beställa sådana? Eller kan man ta' ett skott av den du lånade?

Tekniken är emot mig! Undrar om det är därför de utlovade uppföljningskommentarerna (fantastiskt ord!) aldrig når mig? Jag verkar att vara ensam om problemet - mobbad av blogger...

mimio sa...

Ack, så många gånger man suttit i dessa evinnerliga supportköer!
-Ni har plats nummer etthundratvå, vi tar emot så snart som möjligt...
Pausmusik...
Fyrtio minuter senare
svarar plötsligt en teknisk norrlänning:
-"Sjuuupp" (då har jag alltid någon för stor mackabit i munnen som jag måste spotta ut)
Teknikern säger det obligatoriska:
-Har du provat att starta om modemet?
-Jaaa! ljuger jag alltid då (rutinert!) eftersom jag annars blir ombedd att ringa upp IGEN!!! och det begriper man ju - då blir man kastad tillbaka sist i kön igen!
Förstår verkligen att Mats blivit hjälteförklarad!
TAck o lov för sådana snälla människor!
Bettskena! hahhaha.... Kul! ((o;
Kram Maria

Helen sa...

Oh, himmel och plättar, sån tur att du fick hjälp i sista sekunden...tänk om du hade fastnat i "vansinnet" som bilden så fint(?)symboliserar... ;-)

Men visst är det jobbigt när man inte fixar såna här saker själv!?

Då är det bra med kunniga vänner, både irl och bloggisar.

Kram!

Lisette sa...

Stackars Christina! Och direkt efter en tärande förkylning. Skönt att du höll utan att gå helt i tusebn bitar i alla fall. Nördfrön? Jag sådde och vårdade ett för 45 år sedan. Det är en av de bästa investeringar jag har gjort under mitt långa liv.Den vuxna plantan har jag haft mycken nytta av under senare år ;))

Kesu sa...

Dustbin Home, tror jag är namnet på företaget. Hihi!

Ve och fasa, fasa och ve. Datorer och dess tillbehör ska ju bara funka, men inte fasen gör dom det. Bra att veta var Mats finns :)

Allvarligt talat: GULD är han - och Cicki - värd. Bloggvänner är bäst!

Kesu sa...

PS(t) Glömde säga att jag gillar bilden! Skriet i modern tappning. Du måste vara en ps-mästare!

Eller kanske som Wv säger: du är intillec ...

IET sa...

Det där har vi också råkat ut för. Köpa en mac hårddisk som av någon anledning är omformaterad för pc. Hur har de tänkt då??
Det "bästa" är att försäljarna verkar vara helt omedvetna om att det är så. I vårt fall trodde inte säljaren på oss utan hävdade envist att felet var att vi var dumma i huvudet. Ungefär. (Oj vad troligt att vi går tillbaka till den affären. :-))

Bättre blir det - för vår hårddisk vägrade låta sig formateras tillbaka till mac. Den hade låst sig till någon läskig pc-standard. Obrukbar med andra ord. (Okey, en liten korrigering, den går att koppla in, det går att föra över saker, men den beter sig som en elsåg på fel varvtal.)

Ett litet tråkigt men väldigt användbart tips är att kolla tester innan du behöver handla nytt igen. Kolla på mac-sidor/forum. Den kväll du får lägga ned på det är ingenting mot den energi det tar att ha nåt som inte funkar alls hemma.
Hu, vad förnumstig jag låter. ;-)

Skönt att det löste sig i slutändan iallafall. Hurra för alla underbara personer som är duktiga på saker och ting och delar med sig av sin kunskap!
hej, hej

Christina sa...

Margaretha: Vi får hålla koll i årets frökataloger!

Mimio: Din beskrivning av att sitta i telefonkö känns verkligen igen he he ;) Tröstlöst.

Helen: Ja, tack vare Mats fick jag ordning på ansiktet igen, puhu ;)

Ja, det är guld att ha vänner som förstår sig på datorer...och meka med bilar ;)

Lisette: Det var nära kan jag tala om! Att jag gick upp i atomer alltså.

Menar du att du sådde en nörd själv? ;) Så där som räkor gör... ;)

Kesu: Ha ha, Dustbin! Puhu, den här gången fattade jag i alla fall, nu när jag kommer ihåg vad dust kan betyda på engelska ;)

Datorer är som bilar - de ska fungera utan mankemang...i den bästa av världar.

Edward Munch-tappningen av mig är faktiskt inte gjord i Photoshop, utan Macen har ett webbkameraprogram som heter Photo Booth där man kan välja inställning och förvandla sig på de mest absurda vis. Ett riktigt party-program med andra ord ;)
Det är nog Mac som är intillec och inte jag ;)

IET: Ja, det är verkligen botten att försäljarna inte själva vet om det här. Av din historia förstår jag ju att "min" försäljare inte är ensam.
Jag tycker det är så himla nonchalant, speciellt som jag förklarade att jag inte kan sånt här med installationer.

Tack för tipset med tester, men det var ju egentligen inget fel på produkten - bara på säljaren, grrr.

Ja, det är guld med människor som delar med sig :)

Tuvstarr sa...

Kul att datorproblemet löste sig.
Hoppas du har fått tillbaka ditt vanliga utseende, nu när allt fungerar ;-)
Kul att höra något nytt om Ebro. Hade en liten gammal herrelös hund här som vi hittade på gatan igår kväll (bild finns på min blogg), men nu har hussen hämtat hem honom, så han slipper hamna i djurhemmet.

Bloggblad sa...

Jo, du. Via bloggarvännerna kan man få hjälp med både det ena och andra!!! Min chef blev alldeles till sig över hjälpen jag fick av dig - och bara jag kommer ut med bilen så ska jag fixa det hon lovade att jag får fixa som tack.

Under tidigt 80-tal när maken började utbilda sig i datorernas värld, hotade jag att flytta om han släpade hem en dator... Numera är jag mycket tacksam att ha en expert till hands i familjen. Jag behöver bara hojta till så är problemen åtgärdade.

Jag skulle kunna skriva en lång drapa om allt som jag fått och delat med mig av till bloggarvänner - även om jag inte sett många av dem på riktigt.

olgakatt sa...

Gott när man får kvalificerad hjälp. Själv har jag en nörd i huset som snart bågnar av macar och hårddiskar.
Ser ovan att du redan fått en utmärkelse - du har fått en av mig också! Så den tredje trillar väl in snart, misstänker jag!

ab sa...

Du, det är den 29 nu - dags för ett nytt inlägg!

Christina sa...

Tuvstarr: Vilken tur att ni fick tag i den lilla hunden och slutligen fann ägaren! Jättebra jobbat!

Bloggblad: Det var bara kul att hjälpa till och den glädje ni har visat räcker mer än väl som tack :)

Var rädd om den mannen, han är värd sin vikt i guld ;)
Håkan och jag är tyvärr rätt kassa bägge två på att fixa sånt här. Inte blir det bättre av att han har pc och jag har mac. Det vi kan kan vi i regel inte hjälpa varandra med.

Olgakatt: Tack för utmärkelsen - jag blir så klart jätteglad ;D
Så avundsjuk jag blir på er som har datanördar till hands hemma. Jag glömde fråga Håkan om han var bra på datorer när vi träffades ;)

Ab: Jag vet ;o

Cicki sa...

Men du, Håkan är ju bra på annat. Bland annat att bygga minityrstationer och att meka med Pegåtter.....:-)

ullrika sa...

men darling... nu blir jag lite lessen att du inte tänkte på att fråga mig... nå! gött att det ordnade sig!

krams och hejja personligt assisterad support!

Christina sa...

Cicki: ;)

Ullisen: Jag skulle naturligtvis ringt BB, det inser jag så här i efterhand ;)
Nä, allvarligt - är du bra på Mac? Gissa om jag fiskar här ;) Mats och så du..wow!

ullrika sa...

klart du skulle!

nja. inte Mac specifikt (tyvärr) men just det där problemet hade jag förhoppningsvis kunnat lösa: polska återställningar funkar för det mesta... ;p

Christina sa...

Ullisen: Jag ringer dig nästa gång det är ngt strul, kräver att de släpper fram mig till förlossningsbordet:)

Har ni det bra?