onsdag, januari 13, 2010

Hurra - stjärtmesar en masse!


Plötsligt såg det inte ut som vanligt vid fågelbordet.
Jag var tvungen att titta två gånger innan jag förstod att jag såg rätt - domherrarna hade fått sällskap av en jätteflock med stjärtmesar, det var stjärtmesar överallt.

Det lär inte vara någon ovanlig fågel, men jag har aldrig sett någon på riktigt förut, bara på bild. Jag blev så upphetsad så det var svårt att hålla kameran stilla ;)


Så otroligt söta med sina små vita huvuden och långa stjärtar.





Domherrarna samsades med alla små långstjärtar, men så försvann nykomlingarna lika plötsligt som de hade dykt upp.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kristina!
Oerhört vackra bilder :))

Kom att tänka på, naturen. Tänkte tipsa er om att Nu pågår en namninsammling/upprop för att bevara Sveriges gammelskogar, det är Skydda Skogen som ligger bakom insamlingen (då håller även till i vårat län, Örebro län) Snälla sprid vidare till alla vänner & bekanta.

Glöm inte att skriva under också för de som vill.
Läs mer på bifogad länk:

http://protecttheforest.se/upprop/

Vänliga hälsningar
LadyDi & hundflickorna.

Lilla Eken sa...

Ååååh... vad fina...!

annie sa...

Awwww...so sweet.
annie

Tuvstarr sa...

Stjärtmesar (på tyska: Schwanzmeisen) känner jag också endast från fågelboken. Här vid matbordet finns "bara" talgoxar och blåmesar, det vore kul med några söta stjärtmesar däremellan.

Christina sa...

Lady Di & hundflickorna: Jag skrev under upproret direkt! Tack för informationen, det här känns viktigt!
Jag ska sprida det vidare.

Lilla Eken: Ja, visst är de fina!
Tänk, jag har aldrig sett dom förr! Hoppas att vi får se dem igen, eller så var det rena lyckträffen att vi råkade titta ut genom fönstret just när de svischade förbi.

Annie: Happiness :)

Tuvstarr: De verkade ha varit på genomfartsresa, kanske de dyker upp hos er så småningom?

Roligt att de har samma namn på tyska, men stjärten är verkligen iögonfallande :)

Mian sa...

Fina bilder på underbara fåglar.
Vad kul att ha stjärtmesar så nära!

Eva H-höjden sa...

Exotiskt! ;-)

ullrika sa...

här nere vid vårt fågelmatbord finns bara "trista" grå små sparvar, blåa mesar och en å annan kråka.

Anonym sa...

Hej igen! Tusen tack snälla för hjälpen :)

Vänliga hälsningar!
/Di & hundflickorna

Anita sa...

Stjärtmesar är en ny bekantskap för mig! Nu måste jag genast titta i fågelboken..

Förstår att du uppskattade fågelbesöket, Christina!!

Christina sa...

Mian: Du som kan fåglar, hur vanliga är dom egentligen?

Eva H-höjden: Ja, och vilken slump det var att vi fick se dem! De var antagligen bara på genomresa.

Ullisen: Närheten till skogen gör nog mycket här hos oss.

Di & hundflickorna: Älskar gammskog:)

Smulan: Jaså, hade inte du heller sett dem förut? Jag undrar just hur ovanliga de är...

Anita sa...

Det verkar vara en ganska vanlig fågel i hela Europa står det i fågelboken. Den lever i flockar familjevis.

Jag tror inte att jag sett den tidigare. Kul att se den på dina bilder!

Christina sa...

Smulan: Men det underliga är att så få verkar ha sett den.
Jag har också kollat i fågelboken, det där med flockar kan jag skriva under på. Hela trädgården var full av stjärtmesar igår :)

Mian sa...

Christina: de är nog inte så ovanliga, men de brukar ju oftast hålla sig i skogen.

Christina sa...

Mian: Jag bodde så många vintrar i mitt torp i Västergötland, och det låg mitt inne i skogen, vid vägs ände. Jag såg aldrig några stjärtmesar, men är de så snabba på att försvinna som igår så kanske jag bara missade dom helt enkelt ;)

Kesu sa...

Ah, Kapten Zoom är i farten. Lovely! Som bildmäniiska har du säkert redan tänkt hur grafiska bilderna är. Svart och vitt med tunna fina linjer. Underbart! Nästan lika fint som en Christina-teckning ...

Vårdagjämning sa...

Ja, vad fina bilder! Och stjärtmesarna såg jag ofta i Uppsalatrakten vid fågelbordet när jag var barn och aldrig mer har jag sett dem! Så jag hajade till nyss och sa för mig själv: "Åh titta där är dom!":-)
Jag älskade fåglar, ja alla djur och insekter tror jag, och fåglar ömmade jag särskilt för, tänkte alltid att de frös så i snön:-)

Christina sa...

Kesu: Kul att du också ser den grafiska skönheten i de små ullpippisarna. Jag tänkte direkt på asiatiska tuschmålningar när jag såg stjärtmesarna :)

Vårdagjämning: De kom och de var borta i ett ögonblick igen, det var en lycksalig slump som gjorde att vi fick se dom. En stund var hela trädgården full med stjärtmesar som sagt, helt sagolikt!

Tyvärr är det nog en väldigt svår vinter i år för småfåglarna. Vi har mängder av domherrar, men sen är det inte så många andra.
Vanligtvis har vi mängder av olika sorter :o