lördag, november 21, 2009

Bildgåtans lösning!


Bilden ovan är en delförstoring av bild E, 1914, i förra inlägget.
Klicka på bilden och se vilken ståtlig hund det står på stationstrappan, och en kvinna som rör sig så att hon blir genomskinlig på grund av den långa exponeringstiden. Genom henne ser man skylten där det står "2 KL. VÄNTSAL", där jag har min ateljé idag.

Jag trodde att den här bildtävlingen skulle vara så svår att ingen skulle ha alla rätt, så döm om min förvåning när jag hittar 4 st som nästan har alla rätt. Mira, Emma och Lisette har kastat om A och F och en viss Pensionatsvärd från landet Halland har kastat om E och C.
Väldigt imponerande måste jag säga, vilken hökblick ni har!

Och som det inte vore nog så har hela 4 st ALLA rätt!!!

Det är Bloggblad, Karin på FOX, Vårdagjämning och Staffan. Hatten av och ett stort GRATTIS!

Jag blev helt paff när jag satt och rättade svaren. Ni måste ha en otrolig känsla för detaljer!

Nu fick jag det lite knepigt, men bonusfrågan var kvar - att pricka in rätt årtionde.

Den som har prickat in de flesta rätta decennierna är Staffan som därför vinner den här tävlingen. Grattis Staffan!








Staffan vinner boken och illustrationen, men eftersom Bloggblad, Karin på FOX och Vårdagjämning har alla rätt på ordningsföljden så vinner de varsin bok.

Allt kommer på posten om ni bara mailar mig ert namn och adress!


Hoppsan, nu glömde jag nästan att ge er...

DE RÄTTA SVAREN:

E: 1914
C: Exakt årtal okänt, men bilden är tagen någon gång mellan 1914 - 1926, det har Håkan och jag listat ut genom att titta på
den största skorstenen.
A: 1926, den 4 juli
F: 1932
G: 1951
D: 1978
B: 2007 ungefär

22 kommentarer:

Vonkis sa...

Tänk att hunden kunde stå still länge nog för kortet men inte kvinnan. Eller är hunden uppstoppad?

mossfolk sa...

Äh, jag missade ju att lämna bidrag. Å andra sidan hade jag inte varit med i toppstriden i allafall. Djupt imponerad över de som klarade att pricka så rätt!
Så kul med gamla bilder på stationen!

Anonym sa...

Jag får böra med att säga Grattis till Staffan och sedan Grattis till dig Christina med anledning av din Ettårsdag i bloggvärlden!

Jag måste säga att sedan du klev in i bloggosfären har du berikat den i allra högsta grad!
Dina inlägg är alltid lika läsvärda och intressanta.
Nu har jag av olika anledningar varit lite frånvarande en period, men som trogen besökare av din blogg skulle jag bara vilja säga att jag hoppas du fortsätter länge!
Kram!

Evas blogg sa...

Grattis till vinnarna. Och jag lyckas aldrig få till det. Men, men, det var roligt att va med.

Mian sa...

Grattis till alla vinnare!

Vårdagjämning sa...

Fantastiskt roligt och så generöst av dig Christina. Återkommer med adress. Jag läste först att Staffan vunnit, men oj vad han var duktig tänkte jag då:-) Sen läste jag lite noggrannare så nu har vi redan firat:-).Och lite kul med just 50-talsbilden, närstående sa 40-tal men jag sa det är 50-tal, jag ser det:-). Blir väldigt glad över din bok fast jag tycker det är nästan för mycket om vi alla 4 ska få den. Men vilken charmig julklapp.

Lisette sa...

Jättegrattis till dig Staffan
och tack Christina för en trevlig tävling. Shit att jag skulle missa A och F. Ha en skön helg.
I morgon har SMHI lovat sol!!!!!Fågelholkrensning och ull i holkarna enl. Mians och Jans koncept.Har lite gamla fårskinn liggande . Jag får väl klippa dem.

Bloggblad sa...

MEN ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH så glad jag blir att jag är med i vinstlistan!!!!
Jag klurade ganska länge - och var lite tveksam där med långa klänningen, för min mamma som är född -11 kom ihåg att mormor hade lång kjol med turnyr... så de långa var nog med rätt länge.

Så kul! Jag blev så sugen på boken... Hurra hurra och tack snälla rara!

ullrika sa...

Jag gissade hemma i lugna vrån men hade inte tillräckligt många rätt tyvärr - så jag hade ju lika gärna kunnat tävlas :p

50-talsbilden var gruvligt klurig. Min pappa år järnvägsgalen (har vuxit upp med t ex ånglokssafari och mången märklig fakta har fastnat!) så jag kände mig manad att fixa det här... men på just den här bilden kom jag så långt som till att elspår saknas, men det säger egentligen inte så mycket ju...?! Å nåt annat att gå på hittade jag inte! Hjälp Chris, vad avslöjade årtal?

Krams!

PS. Att jag tycker precis som du skrev fast mer vet du darling!!

Eva H-höjden sa...

Grattis alla vinnare och tack för förstoringen! Jag har hängt över den bilden en stund och kollat alla detaljer som skor å sånt!

Christina sa...

Vonkis: Inte ser den uppstoppad ut, men den har helt klart en slangsvans ;)
Kvinnan var säkert dansant och steppade lite där på verandan...

Mossfolk: Jag är också djupt imponerad.

Marskatten: Nu får jag röda öron igen ;) Tack för snällorden och grattis till Staffan som var så himla träffsäker!

Eva: Fast du hade tre rätt, jag vet inte om jag hade prickat in något måste jag säga.

Mian: Yes!

Vårdagjämning: Snyggt jobbat med 50-talsbilden Vårdagjämning! Jag tycker som du, att det är en självklar 50-talare, men den är tagen -51, så 40-talet ligger och biter i hasorna.

Lisette: Det var två till som gjorde det enda misstaget, att förväxla A och F, så du var inte ensam. Det var svårt.

Ah, fårskinn, jag vickar med tårna.

Bloggblad: Du var klockren Bloggblad :) Jag kan bara gissa vem som ska få boken ;)

Ullisen: Nä, ullisen, det fanns nästan ingenting som avslöjade årtal, det var därför som jag trodde att ingen skulle pricka in alla rätt. Där ser man - man ska aldrig ha förutfattade meningar.

Christina sa...

Eva H-höjden: Du slank emellan, förstoringen blev så konstigt mörk tyvärr, men nu måste jag också kolla skor när du skriver så.. ;)

Helen sa...

Ånej, nu missade jag chansen att vinna dina fina priser...

Jag hade tänkt sätta mig ner och skåda bilderna under lupp innan jag svarade, men, men, tiden rann iväg :-( ...

Så grattis till vinnarna! Bra jobbat!

Kram!

Christina sa...

Helen: Det kommer fler tillfällen! ;)

Helen sa...

Bra! För då j*klar...

Monet sa...

Grattis till alla vinnare, särskilt Staffan förstås! Det var verkligen en jättesvår tävling så desto mera imponerande att flera klarade av den.

Jag är så glad ändå, har ju själv en fin originalillustration av Christina på lilla Anfader-Dessi som sitter precis vid min dator. Så Stationen och dess innehavare tänks det på varje dag! Tack igen för den!

Bloggblad sa...

Du gissar rätt - men boken kommer att stanna här ändå. Och jag ska ta med den till mina elever också förstås.

Petra sa...

Men oj vad tiden gick fort. Jag tänkte ju studera fotona ordentligt och vinna. Hade kanske med stooor ansträngning klarat att få korten i rätt tidsålder men knappast prickat rätt årtionde så det är väl bara till att gratulera vinnaren. Grattis!

Staffan H sa...

OJ! Det hade jag inte trott. Tack alla och tack Christina samt grattis till de andra pristagarna!

Emma R sa...

kul att vi var nära!, men nära skjuter ingen hare...

Grattis till Staffan och Karin!

ullrika sa...

hihi! lite ren och rosa tur då?
:)

Anonym sa...

Stort grattis till vinnaren//PV