tisdag, september 08, 2009

Peugeotterapi - brum brum!


Tänk vilka kringelikrokar livet har i beredskap för en.
Jag har efter 19 år med Perschån bestämt mig för att sälja, vill slippa en sak till att ta hand om och vårda.

Sen dör mamma.

En vecka senare ringer vännen Björn och uppmärksammar mig på en annons på Blocket om en 403 pickis, min drömbil alla kategorier!

I Burträsk, 85 mil från Nora.

Jag ringer säljaren som är nerringd av intressenter,även från utlandet, men när han hör att jag har haft en 403 i 19 år och dessutom känner Peugeot-Anders från Boden, då är affären i hamn. Jag har första-tjing.

En 403 pickis är ett väldigt ovanligt objekt, de finns knappt.

Min vän Claes i Hova blir entusiastiskt när han hör om affären, och erbjuder sig att hjälpa till att hämta hem objektet på trailer eftersom han har lastbilskörkort.

Vad säger ni - visst är det en pärla?

25 kommentarer:

Kesu sa...

Jag älskar såna här solskenshistorier - liksom dina frejdiga bilder. Var kommer den översta ifrån?

Det var nog meningen att du skulle ha en sån däringa ändå. Poppan och Gaian tycker att det är som det ska vara. Tänk vad många anktuttar du kan köra hem i den.

Tuvstarr sa...

Grattis till affären! Det måste vara roligt att köra den.

Evas blogg sa...

Härlig bil! Och härlig bild! Ska du fnissa till den nya pärlan?

helen sa...

Burträsk ligger ju bara ett stenkast, nåja, ett långt sådant, från Ske-å, c:a 4-5 mil.

Så spännande! Är det mycket jobb på den?? Årsmodell? Renoverar ni den själv, eller??

Och visst är det du som har tecknat den fina bilden ?

Jag kan se Poppan och Gaia sitta på flaket på Peugeoten, som i en film från Vilda Västern ...

Kram och Lycka till!

Christina sa...

Kesu: Den översta bilden kommer från barnboken "Karlssons farmor får besök", som jag skrev ihop med en kompis en gång i tiden.
En 403-pickis har alltid varit min drömbil.

Tuvstarr: Tack, jag hoppas få igång den ;)

Eva: Får jag igång den nya pärlan med hjälp av vänner kommer jag fnissa ihjäl mig ;) Oj, vilken upplevelse det kommer att bli!

helen: Jag tänkte på dig direkt när jag googlade på Burträsk...att det var nära ;)
Jag har köpt den osedd, men säljaren har skickat många bilder. Lite ändamålsenlig upprustning med behållande av patina + lite penselbättringar är det som är tänkt.
Japp, det är jag som har tecknat bilden. Den är ur en barnbok från 90-talet.

Christina sa...

Helen: Är du ledig den dagen vi hämtar så kanske du kan tänka dig att komma dit? Det vore väldigt roligt att träffas :D

Unknown sa...

Morrn.

Var det på den modellen som alla växlar låg "fel"?

Lycka till med renoveringen.

Ha de bra.
Hasse A

Staffan H sa...

Jag log stort när jag läste inlägget, för situationen känns igen. Jag kan bestämma mig för en sak, men när det kommer till kritan blev det något stick i stäv med vad jag bestämt. Det är förmodligen så livet ska vara. :-)

Cicki sa...

Det är kanske precis vad du behöver nu. Något annat att fokusera på när livet känns tungt. Visst är det underbart när drömmar går i uppfyllelse....:-)

ullrika sa...

hihi! jag tolkade för fort och trodde först du menade att hade en nyare pågga som jag inte kände till och som du tröttnat på och skulle köpa volvo för att dom aldrig går sönder. för HAH! det gör dom ju aldrig!?!

men så sansade jag mig och får se att en sån där gammal pärla som du fått tassarna på måste bli ett renoveringsobjekt vi får följa. gudars va spännande! och 85 mil är väl nästgårds i norrland? :D

krams som tusan (å Maali kramades förresten tillbaka sa hon när jag frågade)!

Mian sa...

En sån där har jag aldrig sett tidigare.
Spännande modell!
Hur gammal är den?

Kesu´s kommentar är som vanligt suverän. Jag blundar och visualiserar: din nya bil full med anktuttar :)

Anita sa...

Ha, ha.. då förstår jag varför du skulle resa till Burträsk! ;)

Men.. resa dit för den gamla bilen...??? ;)

mossfolk sa...

Haha, ja, jag som inte alls begriper mig på bilar borde inte alls kommentera här.
Men grattis till affären förstås!
(själv tycker jag att det som lät roligast var en tripp till Burträsk ;)

Mira sa...

Grattis! Flaket fullt med voffsar. (Men kära nån! Haaar jag snöat in???)

Anonym sa...

Tjaa, jag kanske känner någon som skulle hålla med dej om bilen ...

Pappa sålde 404-pickisen i fjol, tror inte att han tog mycket för den. Men de kanske är vanligare.

Och Burträsk, dit är det ju ett stenkast, 13 mil. till Skeå har jag bara 12.

Ingela

helen sa...

Ja, det skulle vara jättekul att träffas!! Hör av dig ang. vilken dag osv. ska jag se om det passar.

Ska pälstjejerna följa med??

Kram!

Petra sa...

Det ser ut som ni har lite att göra den närmsta tiden ; )
Jag kan riktigt se er framför mig åkandes i bilen med pälstjejerna ylandes på flaket.

Elisabet. sa...

Glöm inte osten när du närmar dig Burträsk!

Emma R sa...

Grattis till en ny, ball, ovanlig, och det viktigaste, DIN DRÖMBIL!!! Inte alla får äga sin DRÖMBIL! Det ä något visst med pickisar! kram till dig! /Emma R

Moster Ma sa...

Christina du sprider glädje - det finns altid nägot "gammalt" eller nytt att glädja sig åt!
Tack och kram till alla damer med eller utan päls!

Lisette sa...

Det är nog betydligt enklare att samla på glasögon.....
Men du, jättefin verkar den, säger hon som inte har en aaaaaaaning om Peguttbilar. Ni verkar inte få några sysselsättningsproblem ett tag framöver i alla fall. Får sedan Gaja och Poppan åka med pärlan är allt frid och fröjd.Dom får väl plats bredbid anktuttarna..

Christina sa...

Så märkligt - jag skrev svarskommentarer på förmiddagen, men de verkar ha gått upp i rök!

enn-08-i-exil : Just det :) Du verkar ha Peugeotkoll ;)

Staffan: Ja, det är bara att kapitulera, eller hur? Livet kör sitt eget rejs ;)

Cicki: Hade jag inte slagit till så hade jag ångrat mig resten av livet.

ullisen: Nä nä, inte Volvo ;)
Åh, kramades Maali tillbaka? Jag blir alldeles vimmelkantig av lycka. Lilla godingen.

Mian: Har ingen aning men gissar på tidigt 60-tal.
Ja, Kesu är en riktig kommetatorräv ;) Klockrent.

smulan: Jajamänsan ;)

mossfolk: Jag som knappt har varit norr om Falun ser verkligen fram emot en resa till Burträsk :D

Mira: :)

Ingela: Ja, din pappa kanske skulle förstå mig.
Hoppas att hans pickis fick ett gott hem!
Jag önskar att jag hade lika nära till Burträsk som du ;)

helen: Jag hör av mig.
Tyvärr kommer inte pälstjejerna med. Vi måste övernatta och då blir det besvärligt med hundar.

Petra: Ja, eller hur ;)

Elisabet: Ost ja, tack för påminnelsen!

Emma: Nä, inte alla kan äga sin drömbil. jag är tacksam att jag inte har dyrare smak, men den här modellen växer inte på trä'n. Sen gäller det att få igång den. ;)

Moster Ma: Tack Ma, det är kul med gamla grejer. Kram tillbaks från alla stationsdamer!

Lisette: Glasögonen tar mindre plats i alla fall ;)
Jag undrar hur många anktuttar och hundar som får plats egentligen?
En hel del gissar jag..

Bloggblad sa...

Jag gillar historien omkring, men jag kan nog inte riktigt se det fantastiska med bilen...

Häromdan på jobbet frågade en kille vad det var för en bil som stod felparkerad vid skolan... En blå, sa jag - och det var inte godtagbart...

Christina sa...

Bloggblad: Det är inte många kvinnor som kan se det fantastiska med denna bil, kanske inte många män heller ;)
Du äro förlåten.

Nya bilar är jag precis lika ointresserad inför som du.
Inte ens färgerna är roliga...

Eva H-höjden sa...

Urfin!!!!!! Vilken underbar skuff!