lördag, augusti 15, 2009

Lösningen på bildgåtan


Gåtans svar är faktiskt att det enligt artikelförfattaren var vanligt under antiken att männen la handen på testiklarna och svor att de talade sanning, eller svor en ed.
Om det sen var handpåläggning av sina egna eller andras testiklar har jag faktiskt ingen aning om ;)
Så här skriver Cecilia N i en kommentar:

Men var det inte så att man lade handen mellan benen på den andre istället för att få välsignelse?
I alla fall i Gamla Testamentet.


Om denna sak vet jag inte ett skvatt som sagt. Kanske någon av läsekretsen kan svara på det?

KP-artikeln handlar om svordomar förr och nu, men tar även upp att ordet svära kan betyda att man talar om att man absolut talar sanning.

Eftersom jag inte vet riktigt hur svordomarna lät på 1700-talet så gjorde jag pratbubbletecken på en av illustrationerna, se nedan.



När jag skriver det här har 29 personer röstat, och de flesta, 10 st, röstade på flatlöss.
8 personer röstade på att män höll sig i testiklarna när de svor en ed under antiken.

8 läsare gissade alltså helt rätt.

Om någon undrar vad alternativ 2 handlar om så kan ni läsa den här DN-artikeln.
En liknande skadeglad nyhet från veckan som gick är den här. Det uppges att våldtäktsmannen känner sig deppig...

Jag vet att det är fult att känna skadeglädje men ibland går det liksom inte att undvika.

7 kommentarer:

Lisette sa...

Ibland är skadeglädje fruktansvärt kul!!! Jag skäms inte det minsta ;))))

Petra sa...

Japp, skadeglädje sägs ju vara den enda sanna glädjen. Och jag hoppas han mår riktigt riktigt dåligt.
Glad över att jag även lyckades gissa rätt på bildgåtan, men jag kunde faktiskt svaret och det kan ha varit så att jag tjuvläst KP på jobbet ; ) Brukar göra det ngn gång per år för att "hänga med" i vad kidsen läser.

Turtlan sa...

Instämmer! Vad då deppig? Stå Ditt kast tänker jag!

Men kanske bra att han är ångerfull....?

Kesu sa...

Brända ballar luktar illa - men vad gör det i det här fallet??? Hihi! Skadeglädjen är den enda sanna glädjen (sägs det).

Vad roligt att du illustrerar till gamla godingen KP. Jag plockar den ibland när jag hoppar in hos farbror Abbe (Bonnier). Nu ska jag läsa den med ännu större intresse och kolla dina illisar.

Den här gången röstade jag faktiskt rätt, men jag måste säga att jag funderade på det där med maskeradkostymer också. Tänkte att du kanske hade fått ett uppdrag från Råd & Rön, nån uthyrning som gått rakt åt fanders och hamnat i domstol eller så. För det är väl bara de fallen du illustrerar, har jag för mig.

Hur som har jag haft roligt åt alla dina svarsalternativ, för att inte tala om bilderna. Den där perukmannen som hamrat sig på tån gillade jag också. Har du själv lika roligt som vi har, eller är det en del vånda med i bilden också innan du kommit på dina genialiska illustrationer?

Christina sa...

Lisette: När det gäller de här fallen skäms inte jag heller ;)

Petra: Den här artikeln har ännu inte varit publicerad i KP, så det måste ha berott på ditt enorma vetande att du gissade rätt ;)

Turtlegirl: Jag tycker det sitter som en smäck att han är just deppig ;)

Kesu: Som någon anmärkte så kunde alla alternativet vara helt riktiga, så gåtan var egentligen helt omöjlig....( skrev hon nöjt ;)

Jag har faktiskt jätteroligt när jag gör såna här jobb.
Andra, och speciellt större jobb, får jag ågren av.

Petra sa...

Oj, vad smart jag helt plötsligt känner mig ; )

Bloggblad sa...

Jag gissade fel...

Det lär inte ska vara riktigt så smittsamt åt det hållet... men det hade varit rätt åt honom. Två tegelstenar hade också kunnat göra ett bra jobb.

Vojne vojne... den stackaren kanske bara hade råkat lufta klockspelet i närheten... eller också kanske tjejen såg väldigt tänd ut? Himla bra gjort! En tändare och lite sprit ska man alltså ha med i handväskan...