torsdag, augusti 06, 2009

12 små djur - vilket är ditt?


Jag tror det var den här urnan som satte igång begravningstankar hos mig igår.
För många år sedan ropade jag in den på Stockholms Auktionsverk för 1 480 kr och igår hittade jag urnan i ett skåp där den har varit undanlagd sedan vi flyttade till stationen.
På kvittot jag har står det:
GRAVURNA, Kina Yuan-Ming, lergods.

Det är en svindlande tanke att urnan är från Djingis Khans tid.
Runt öppningen på urnan är 12 små djur avbildade, de 12 djur som ingår i den kinesiska zodiaken, och siffrorna 1 - 12 är inristade strax nedanför.


Så här står det i Wikipedian:
Första gången man började använda zodiaken i Kina var år 2637 före Kristus. Det var Kejsare Shi Huang Ti som då instiftade detta. Astrologitron var stark och så var även tron på Buddha. Således fick dessa ligga till grund för den nya tideräkningen. Enligt Buddistiskt tro gick det till så här när åren fick sina djurtecken:

När Buddha skulle lämna detta jordeliv kallade han alla jordens djur till sig en sista gång. Av jordens alla djur kom det bara 12. För att hedra dessa fick de namnge åren efter den ordning som de kommit. Då råttan kommit först blev första året råttans år följt av, oxen, tigern, haren, draken, ormen, hästen, geten,apan, tuppen, hunden och sist grisen.

En cykel är på 60 år. Dessa 60 år är indelade i 5 st 12 års perioder. Varje år har förutom sitt djurtecken även ett element kopplat till sig. Dessa element är metall, vatten, eld, jord samt trä. Förutom att du har ett djurtecken har du då även ett element.


HÄR får du veta vilket djurtecken som är ditt, själv är jag häst :)

25 kommentarer:

ab sa...

Oj! Ligger det någon i urnan?
Föga anade krukmakaren vad som skulle hända med hans/hennes verk, att du skulle ha den flera tusen år senare på andra sidan jorden.

Christina sa...

ab: Jag har kikat men näää ;)
Jag hoppas att det inte heller har gjort det, utan att krukan kommer från ett massproducerat lager som arkeologerna grävt fram. Hoppas, hoppas.

Priset indikerar ju att det måste finnas mängder...men visst är det häftigt att känna spåren efter krukmakarens händer under mina egna när jag håller i urnan.

em sa...

Jättefin urna, den ser rätt stor ut.
Jag visste redan att jag är råtta - men har inte tidigare läst hur råttor är, eller ska vara. Precis som med andra horoskop tycker jag att mycket stämmer. Men så läste jag om alla djuren och tyckte att det mesta stämmer på mig där också! Tolvdelad personlighet?
Margaretha
som hoppas att älsklingen inte upptäcker att hon är en råtta!

Cicki sa...

Vilken otroligt vacker urna. Och så häftigt att tänka att den är så gammal.

Jag är oxe och det stämmer väldigt bra in på mig. Det gör ju även kräftan som jag är när jag inte är kinesisk....:-)

Jom Manilat sa...

Jag är tydligen en trätupp. Jag är alltså färgrik och attraktiv.

Vilken tur att jag fick veta det. Jag har inte riktigt haft kläm på det tidigare.

Susanne och Pebbels sa...

Jag är tiger :)

Fantastiskt häftigt att ni har den där urnan hemma hos er!!!

Mian sa...

Jaså jag är tiger - det visste jag inte.
Vilken häftig urna!
Du får förankra den väl så att inte pälstjejernas glada svansar vispar omkull den.

Christina sa...

Cicki: Ja, den är verkligen vacker och så gammal så att jag knappt kan fatta det :) Det är liksom inte greppbart...

Aha, så du är oxe :) Vad är Mats?

Jom: Ja, sicken tur, nu har du svart på vitt på det :)

Dark & Twizted: Aha, en rebell ;)

Ja, visst är det häftigt att urnan från Djingis Kahn tid står här :)

Mian: En till rebell ;)

Du träffade huvudet på spiken, pälstjejerna är orsaken till att jag inte vågar ha urnan framme. Den är så hög och smal så det behövs bara en svansviftning - så är det färdigt...och pälstjejernas glada svansar är rejält tilltagna om jag säger så ;)

Cicki sa...

Mats är Råtta. Det stämmer rätt bra på honom, men inte allt. Vad är Håkan för djur?

Christina sa...

Cicki: Aha, en råttman och en oxkvinna ;)
Jag har en bok om den kinesiska zodiaken och där kan man läsa hur olika djur passar ihop, om de t ex har äktenskapstycke.
Så här står det:
En oxkvinna och en råttman - de har det bra från början och det finns inga hinder för en hållbar lycka. Råttan är lagom fartfylld för oxen och oxen kan sköta allt som man skall, tycker råttan.

Håkan är drake. Jojo.

Cicki sa...

Det låter ju alldeles utmärkt. Det ska jag berätta för Mats. Hur går draken och hästen ihop då?

reneesfotoblogg sa...

Gissa vem som är en Apa och gift med en Drake?
Inte en siffra rätt på Draken (husbonden) och några enstaka karaktärsdrag som stämde på mig, alltså Apan.
Annars är vi Skyttar båda två, en i november och en i december.
Fast det kanske är tänkt att man skulle kunna varit så som beskrivet.... om man hade skött sig.

em sa...

Renée,
om man hade skytt sig?

Lisette sa...

Fantastisk urna!!! Jag blir jätteavundsjuk. Vill ha. Men jag håller med Mian om att du bör nog hålla undan den från glada svansar. Vad kul att du skickade med den här länken. Jag har fakstiskt inte tänkt på att Mian och jag båda två är tigrar. Kanske förklarar en del likheter;) släktskapet kan ju ev ha något med det att göra också....
Beträffande det som sägs om oss tigrar tar jag till mig alla positiva egenskaper -några dåliga sidor har man ju inte...

Petra sa...

Häftig urna, förstår att du inte kan ha den framme. Synd.
Det visade sig att jag var häst, eldhäst t.o.m vad nu det innebär.

Christina sa...

Cicki: Håkan stämmer inte alls med beskrivningen av en drake, men när jag idag fattar att han är en vatten-drake - ja, då faller alla pusselbitar på plats :)

Om hästkvinnan och drakmannen står det så här:
Drakmannen uppskattar verkligen hästkvinnans snabba fattningsförmåga samt hennes energiska och praktiska natur. I denna relation förekommer det problem bara i början. Lite ansträngning behövs, men det är lönande.
Eftersom allt är positivt så tror jag helhjärtat på det här he he...

Renée: Jag tar det här med en klackspark, Håkan stämde inte en smack med draken heller, men när jag läste om vattendrakens karaktär så föll alla pusselbitar på plats. Hojta till om du vill ha närmare beskrivning på din drake och hans element!

Lisette: Tänkte nästan att du skulle gilla Djingis Kahn-urnan ;) Mmmm, hundsvansarna är lite för ystra för den här höga smala urnan.

I boken jag har så framgår det att det är otroligt viktigt att veta vilket element som hör till djurtecknet. Tänk och beakta!

Petra: Eldhästen:
Hon är, utan tvekan , en enastående, flammande personlighet som drar åt sig uppmärksamhet, människor; lyckohändelser - även bakslag. Det tillhör eld-hästens natur att klara av att leva dubbelliv - minst. Hon sprudlar av nya idéer och energi och är svår att tygla. Om hon inte tar sig i akt råkar hon ut för oöverkomliga svårigheter.

Petra sa...

Aj då... bäst att ta det lite lugnt. Fast jag tycker inte att det stämmer in på mig. Jag är ju en lugn och sävlig bibliotekarie ; )

Christina sa...

Petra: Snacka om eld-häst, nästan som julbocken i Gävle ;)

helen sa...

Vilken makalös urna! Den måste du vara rädd om!

Jaha, jag var tydligen en drake av trä. När jag läste om draken tyckte jag inte att det stämde så bra, men var kan jag läsa om TRÄ-draken? Den kanske stämmer bättre?

Är annars född i oxens tecken, det brukar stämma ganska bra på mig.

Ha en härlig fredag!

Kram!

Christina sa...

helen: Så här står det om trä-draken:
Vad än trä-draken gör eller tänker, sker det efter alla logikens regler som är välbekanta för henne. Hon älskar filosofiska diskussioner vars viktigaste uppgift är att hålla dispyten i gång - inte att komma fram till något avgörande. Hon är kreativ och sugen på att experimentera. Trots sin överlägsenhet njuter hon av grupparbete och delegering av uppgifter, både hemma och i arbetet. Hon försöker verkligen vara precis som alla andra.

helen sa...

Nja, grupparbete....är nog mer en ensamvarg, och överlägsenhet...nää...

Fast kreativ, det är jag!

Tack för att du berättade om trä-draken! Gillar sånt!

Kram!

Lotta Löfgren sa...

jädrar vilken fin. vad häftigt att äga en sådan:)tänk om krukmakaren vetat att den skulle visas i en BLOGG;).jag e föressten en GRIS:(

Tankevågor sa...

Milde himmel vilken vacker urna!!! Visst är det hisnande att tänka på hur gammal den är.
Visade den för maken också som är arkeologiskt intresserad. :-)

Anonym sa...

Så spännande att äga en urna som är så gammal, den måste vara värdefull?
Jag visste sedan tidigare att jag är en Skogsget. På mig stämmer väldigt mycket av det som beskrivs om Geten (Fåret) det tycker jag är kul!

ullrika sa...

bakom min dator sitter en palt. en ofattbart trött palt. jag blev så nyfiken på alla dina youtubeklipp men jag måste vänta tills en tidpunkt när jag orkar hålla ögonen öppna.. det känns inte rättvist mot vare sig kosacker eller Wikström.

krams i mängd sålänge!


ps. gissa hur jag gläds åt poppans rygg! vi har ju typ samma "sjukdom" så jag vet hur ont hon har (haft)...