onsdag, januari 21, 2009

Nu behöver Håkan och jag hjälp!


Grannarna Bosse och Bi som bor i gamla skolan i byn håller på att renovera en bostadsdel och har beställt en golvslipare.
Om Håkan och jag hänger på så får vi ett jättebra pris, och vi skulle verkligen behöva slipa om golvet i vardagsrummet. Det är fult slipat från början och med slitet gulnat gammalt lack.
Att tre hundar har haft rally på golvet varje vinter gör inte golvet fräschare precis.

Golvslipningen ska ske om några veckor, så nu är frågan:

Hur ska vi behandla trägolvet efter slipningen?

När jag hade ett torp så hade jag såpskurade golv som jag älskade. När de var nyskurade på sommaren och jag gick barfota på dem, så var det som om jag mötte en annan varm hud under mina fötter. Golvtiljorna var varma och så lena.
Nackdelen med såpskurade golv är ju att man aldrig orkar flytta tunga möbler och skura hela golvet. Sån är jag i varje fall, så det skulle skuras fläckvis om vi valde att ha såpskurat.
Jag tycker inte om gulnat lack, har noll erfarenhet av oljade golv.
Det jag vill ha är ett ljust golv som har samma färgton som ett såpskurat.

Hantverkaren som var här alldeles nyss för att kika på golven föreslog att han vitbetsar golvet tunt innan lacken. Kan det vara något?
Han skulle ta reda på vilka behandlingsmetoder det finns som passar in på mina önskemål, och återkomma.

Har den bästa av läsekretsar, mina bloggläsare, några tips?

Om det är någon som undrar varför väggen till höger om dörrposten är målad i olika färgfält, så är det provfärger som vi har målat upp. Vi planerar nämligen att göra om hela rummet. Håkan tycker att den nuvarande färgen är ok, men jag har svårt för att den skiftar så i färgton beroende på ljus eller skugga. På vissa ställen drar den i lite gallgrönt/gult vilket inte syns på bilden.

30 kommentarer:

em sa...

Nej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med golvet - vet bara att såpskurade golv är vackra. Men det är hos andra människor!
Jag gillar när väggfärgen skiftar så att man inte riktigt vet vad det är för färg på väggen - fast gallgrönt skulle jag kanske inte uppskatta. På Vidarkliniken har jag många gånger bott i rum med rosa väggar - jag som inte gillar rosa - och tyckt om att se hur färgen förändrat sig hela dygnet. Det går från rosa - lila (jag tycker inte om lila heller!) - gult - varmbeige. Men det ska nog vara färger från RoBygge för att det ska bli så. Föresten tror jag att det är lasyr.
Margaretha

Elisabet. sa...

I mitt förra liv, på landet, hade vi golv som skulle såpskuras.

Med hund och katter .. nä, jag tyckte aldrig att dom blev rena.

Men ååå, precis som du beskriver .. så var det. Alldeles varmt var golvet sommartid.

Och lent.

Anonym sa...

Någon form av bets, kanske?

Fast jag kan inget om sånt jag heller.

Christina sa...

em: Nä, den här dragningen åt gallgrönt/gult är inte snygg ;)
Inget av färgproverna föll Håkan på läppen, fast jag gillar nr 2 nerifrån. Färgerna kommer från Fired Earth och har en väldigt vacker sidenmatt yta.

Elisabet: Jag hade t o m skurgolv i hallen på torpet, och där blev det ju hur skitigt som helst - men jag tyckte alltid att det blev lika rent och fint när man skurade.
Mmm...den där känslan av varma skurgolv:)

Ellis: Det var det som hantverkaren föreslog, men jag vill ju inte att det ska se målat ut. Hmmm...

Anonym sa...

Radikal tanke: Ha såpskurade golv eftersom du vill det, och strunta i att såpskura under soffan! :)

Lacken har haft sin tid hos dig, skulle jag vilja påstå. Vitlaserat är fint men då blir det Sköna Hem av alltihop.

Nej, gör som du känner, tycker jag!

(Uppmuntrande wv: sunliv!)

Evas blogg sa...

Såpskurat är tungarbetat men om det är ok så tycker jag det är det allra vackraste. Oljade golv är också fina, kolla vad det finns för sorter. Lack -nej! Vi hade lackade golv när vi bodde på landet och jag gillade dem inte, även om de var mer lättstädade.

Christina sa...

ab: Exakt, något Sköna Hem vill vi inte ha ;)
Det uppmuntrande wv kändes som ett omen. Sunliv, det kan väl bara betyda skurgolv?

Eva: Ja, det är det som tar emot lite, att det är så tungarbetat med skurgolv.
Jag har heller aldrig gillat lackade golv, de blir så kalla och träkänslan försvinner. Men som sagt lättstädade.

Ja, det är inte lätt det här :-o

Bloggblad sa...

Tyvärr kan jag inget om golv, men det ser så otroligt inbjudande ut med kakelugnen och rödrutigt i köket...

På den här bilden ser väggen ut att vara i samma kulör som i mitt vardagsrum, där blir lite olika beronde på ljuset, men alltid bara härligt blekgula nyanser.

Nästa sommar ska vi plocka fram målarpenslar igen... till övervåningen. Suck. Furu i dörrar och tak... gammalt gulnat, men jag har hört att det ska bli modernt igen...

Jag hoppas att du gillar boken. Nu ska jag rusa iväg på sång- och pianolektion. Det är roligt det...

Anonym sa...

Jag är dammallergiker, så jag våttorkar alltid mina vanliga lackade parkettgolv, plastgolv och lackat trägolv. Under sängen använder jag en långskaftad borste med en trasa på.

Det går, det också! ;)

När det var nyslipat och nylackat här, åkte katten kana med flit. Full rulle och så åka ända ut i hallen... Cat surfing!

Monet sa...

Kvinnan som köpte vårt hus i Stockholms skärgård gjorde något radikalt har vi förstått.

Vi hade också furugolv. Slipade och lackade en gång - åhh så fint det var tills solen gjorde sitt och Max the dog gjorde sina gladspår och repade hela hallen.

Jag tyckte det var skämmig vid husvisningarna men denna kvinna var van vid stora tag och ordentliga renoveringar. Hon har VITMÅLAT hela golvet enligt uppgift. Om det är betsat eller målat vet jag inte. Men hon har själv hund, våra katter har hon övertagit och jag tror hon vet vad hon gör.

Furugolv är jättecharmiga. Men de mörknar, precis som taken och fördunklar tillvaron, speciellt vintertid. Dessutom ser det inte klokt ut om man vill möblera om. Där mattor och möbler stått är det som en bikinibehå - alldeles ljust. Och resten är mörkbrunt.

Om jag vore du skulle jag lyssna med mannen som föreslår vitbetsat!

De blir väl lika lättstädade som något av dina andra alternativ?

Christina sa...

Bloggblad: Jag ser fram mot att läsa boken, och vad kul det låter med all musik i ditt liv :)

ab: He he, kan riktigt se kissen framför mig :)

Monet: Vi har varit inne på tanken att måla golvtiljorna. Jag hade ett sånt målat furugolv i torpet, och det var väldigt vackert, så jag kan tänka mig att det blev fint i ert skärgårdshus.
Fast vitt - då syns vartenda hundhår. Jag kan tänka mig att måla det ljusgrått, men det vill inte Håkan.

Skurgolv mörknar inte, de behåller den där lite silvriga färgen som blir efter ett tag. Ljust och absolut det vackraste jag vet, men lite jobbigt med själva skurandet.

Hantverkaren föreslog vitbets och s e d a n lack...och jag är sååå tveksam. Tycker inte om lack på trä.

Han skulle höra av sig om andra alternativ, så jag återkommer om våra beslutskval.

Elisabet. sa...

Å, herremin så komplicerat!

När vi i Malå skulle måla runt fönsterna på huset, kunde vi aldrig enas om färgen.

Det är sant.

Vi kunde aldrig enas .., jag kommer knappt ihåg hur det blev?

I huset här på landet, blev det samma bekymmer när vi skulle måla utsidan. Till slut hittade jag ett hus som var perfekt i färgen, så jag bromsade in .., parkerade .. och knackade på.
Till vår lycka stod i deras garage en stor spann med färg och numret kvar och allt ..-)

Jag avundas er inte att hitta rätt i golvdjungeln.

Anonym sa...

he he ja jisses vilka frågor! Nä vitmålat gillar inte jag, det gjorde de som tog över min gamla lägenhet i Hornstull, den som hade två fina silvriga mjuka vackra skurgolv!

Christina sa...

Elisabet och Eva H-höjden: Ja, man kan tycka att det är petitesser, och det är det ju i det stora hela, men gör vi en sån här stor grej (bara att tömma rummet, puhu!) så vill vi ju att det ska bli ett resultat som vi gillar.

Ikväll har vi pratat om att måla golvet grått. Jag trodde Håkan hade ngt emot det, men det hade han inte. Däremot vill han ha f ä r g på väggarna om golvet blir grått...gulp.

Elisabet. sa...

Hahaha ! Vem har sagt att det är petitesser ., det är ju något man ska leva med i flera år?

Grått golv?
Ja, det kan bli jättefint.

Men vad har han då tänkt sig för färg på väggarna ...?

Anonym sa...

Skurgolv är vackra, men inte särskilt lättskötta. Jag har förstått att det nyskurade golvet måste sköljas av innan skurvattnet torkat.

Känner du dig tveksam inför tanken på lackerat golv kan målning vara ett alternativ värt att fundera på. Det blir inte samma utseende och känsla som ett lackerat golv, men lika lättskött.

Funderar du på hantverkarens linje, skulle jag be honom visa ett prov på någon träbit. Undrar om inte en tunn lasyr kan vara att föredra istf bets.

Det viktiga är att ni har en god uppfattning om hur det kommer att se ut innan de skrider till verket, för ert hem ser ut att vara ett hem för människor och inte en utställningslokal med sovrum à la Sköna Hem.

Anonym sa...

Photoshoppa, Christina!
Prova med röda väggar! Skulle i alla fall stå snyggt mot kakelugn, soffa och rödrutig köksduk...

Men det är klart, starkt blir det...

Förresten, inte behöver man väl skura skurgolv? Det räcker väl med att dra över med våt trasa, eller mopp?

Christina sa...

Elisabet: Tja, om man tänker på världsläget så är det en petitess, men så kan man ju inte tänka. Nix pix.

Ja visst kan grått bli fint, det tror jag också.
Jag försöker att inte vara dominant, så nu väntar jag snällt på vad Håkan ska komma med för färgförslag på väggarna.

Staffan: Att skura golv på rätt sätt, det har jag lärt mig nere på landet i Västergötland.
Rätt slags såpa, kallt vatten, bara blöta en bit i taget, som du mycket riktigt skriver skölja innan skurvattnet har torkat in, inte ha för mycket vatten etc.
Det är rätt kul när man väl kommer sig för med att skura, det är sträckan dit som är marigare.

Hantverkaren hade tyvärr inga provbitar, men skulle ta reda på nätadresser vi kan gå in på och titta. Det blir ju inte samma sak förstås, så jag tänkte titta in till färgaffären här i stan och se om dom har prover.

Det börjar helt klart luta åt ett målat golv.

Christina sa...

ab: Ops, nu kom du emellan!

Röda väggar känns för starkt, och det finns redan så mycket rött i rummet. Mattor som går i rött och ett stort kinesiskt brudskåp i lackrött. Det blir för mycket.
Men nu har jag troligtvis fått min vilja igenom med det gråmålade golvet, så nu tänkte jag vänta tills Håkan har funderat på väggfärg :)

Jo, man måste skura skurgolv, det är då de blir så där lena, silvriga och fina.
Drar du över med en våt trasa så kommer de bara att se oerhört skitiga ut och inget av det där silverfärgade kommer fram.
Sen har såpskurning en praktiskt betydelse också. Du får inte bara rent, du mättar träet med den feta såpan så att det blir mer motståndskraftigt mot smuts.
Ju mer du skurar, ju vackrare golv.

Anonym sa...

Vi målade ett trägolv grått nu strax före jul, det blev jättefint! Väggarna är vita.

Men golvet måste målas om med en tåligare färg, för hundklor har redan repat det. Suck...

Men som sagt, det finns ju tåligare färger så det ska väl fixa sig. Men det får bli till sommaren.

Christina sa...

Ellis: Det där låter intressant! Vad använde ni för färg?

Jag målade ett trägolv grått i ett gästrum i ett torp en gång, och jag tyckte också det blev väldigt fint. Då använde jag en speciell golvfärg som efter 17 år när jag sålde, fortfarande var fräsch.

Undrar om en sån färg och lack är unggefär lika motståndskraftiga mot hundklor?

Anonym sa...

Hm... jag minns inte. Men vi har hinken kvar för det gick åt så lite (golvet är 6-8 kvadrat bara tror jag). Jag ska kolla sen!

Men som sagt, just den färgen var inte särskitl tålig. Det fanns en variant för rum med mkt slitage, vi borde ha valt den förstås. Men man tänker ju att "det är bara vårt lilla, lilla, lilla sovrum och vi sover bara där några timmar, så det behövs inte". vad jag inte tänkte på var förstås Brunis sträckningar/kloande när han vaknar... hoppsan. :)

Anonym sa...

Hej! Såg ditt ämne om golvet och kunde inte låta bli att kommentera - har renoverat hus från golv till tak. Det nya furuplankgolvet lutade vi först och oljade sedan. Oljan var vitpigmenterad och gjorde golvtiljorna underbart ljusa och lena att gå på. Städning: rekommenderas att dammsuga och på ev fläckar torka med trasa, doppad i såpvatten. Storstädning två gånger om året, då såptvättades det. Titta närmare på följande länk - kanske kan ni få något tips där. http://www.herdins.se/sa-har-gor-du/att-luta-ett-tragolv__48
Lycka till! önskar Monet´s syster T

Christina sa...

Syster T: Tack för tipset och tack för länken du skickade!
Nu har jag suttit här och läst, och usch vad det är svårt att bestämma sig.

Nackdelen med att olja in golvet är ju detsamma som med skurgolven - att de måste underhållas rätt ofta.
Fördelen är ju den där varma lena ytan.

ullrika sa...

jag som inte kan så mycket om varken golv eller städning undrar, hur ofta måste det såpskuras? en gång i veckan? i månaden? för gisses va fint det är. kanske det finaste!? men, målat är också snyggt. ungefär vadsomhelst är bättre än lack. även om det är det mest praktiska. väl?

ullrika sa...

och det var en ny stavning av "jisses"... ;)

Christina sa...

ullisen: Välkommen hit ska jag väl säga först :)
Hur ofta det ska skuras? Det handlar lite om tycke och smak. När jag hade såpskurade golv i mitt fd torp så skurade jag två gånger om året trots att jag hade hund.
Är man petigare så får man skura oftare.
Nä, jag är inte heller förjust i lack...men det är ju bekvämt. Vi har fortfarande inte kommit fram till något, och snart kommer golvsliparen...

ullrika sa...

tackar! hittade hit via Bloggblad!

aha. men två gånger per år skulle jag nog klara. kanske. för det är så fint!

men. ibland måste man va praktisk.

när vi slipade våra golv precis när vi flyttat in så visste vi ingenting. jag sa att jag ville ha dom så ljusa som dom var när dom var nyslipade och obehandlade och då skrattade hantverkaren mig i ansiktet och sa "det går inte". nu vet jag att han ljög. dummejöns. men jag borde läst på kanske.

ingen idé att gräma sig. å jag vet ju mer till nästa gång! tack för tips här!

Christina sa...

ullis: Ja visst är det så, man vill att golven ska se ut som när de är nyslipade :)
En del hantverkare ska man passa sig för att lyssna på - de kan vara så konventionella av sig.

Är man inte pedant så räcker det att skura två ggr per år om man har skurgolv.

ullrika sa...

hihi! pedant? njä. ett ord jag knappt har i min vokabulär ;)