torsdag, december 25, 2008

Vacker musik så här på juldagen...

1992 gjordes en uppsättning av Puccinis Tosca som spelades in på de autentiska platserna enligt librettot, och som sändes på teve i realtid över hela världen.

Jag minns att jag satt som klistrad framför burken, för Tosca är dels min favoritopera och Domingo är min favorit bland tenorer. Han sjunger med sådan känsla och innerlighet.

Detta är ur sista akten, uppe på Castel Sant'Angelo's tak där Cavaradossi ska avrättas i gryningen.
Cavaradossi ber att få en sista önskan: att skriva ett avskedsbrev till sin älskade È lucevan le stelle (Alla stjärnor som lyste, även kallad Sången till livet).

Var så goda - Placido Domingo och E lucevan le stelle!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack... gåshud...

Anita sa...

Tack för uuunderbar sång!

(Hm..kunde inte låta bli att "låna" John Williams igår..:)

Anonym sa...

Åh, tack! Härligt! Den föreställningen hade jag velat se. Jag har också en speciell kärlek till Rom sen jag bodde där en höst för evigheter sen. Domingo är verkligen en av de stora och han kan fortfarande. Jag hörde honom och Anna Netrebko och Rolando Villazon i Wien i somras. Stilig är han fortfarande också.

Christina sa...

ab: Ja, varje gång :)

smulan: Låna på du, ju fler som lyssnar desto bättre. Så vackert.

Gabrielle: Jag tycker Domingo är mycket bättre än Pavarotti t ex. Och han tål att se på, Placido :)
Jag såg en dokumentär om honom för några år sedan, och han verkar vara en genomsympatiskt person dessutom.
Jag har hört honom live i Rom en gång, en historia för sig.

Christina sa...

Gabrielle: Vilket par - Anna Netrebko och Rolando Villazon som du skrev om! Nu har jag lyssnat på YouTube, och så vackert de sjunger.
Nya favoriter - tack!

Anonym sa...

Javisst är dom fina - unga och snygga att se på. Härliga röster och härlig utstrålning. Och Villazon har såna häftiga ögonbryn!

Anna Netrebko och Rolando Villazon i duetten ur Boheme - behöver jag säga mer? Då svämmar mitt härta nästan över.

När vi var i Wien var Netrebko höggradigt gravid och det var hennes sista konsert på ett tag. Skulle börja igen en bit in på 2009 tror jag.

Christina sa...

Gabrielle: Ja, unga och härliga att se på - och vilka röster! Helt, helt underbart - och jag har verkligen beundrat Villazons ögonbryn som är ngt alldeles extra ;) Han sjunger lika känsligt som Domingo - jag känner mig helt uppfylld, vill höra mer!
Netrebko är inte illa heller...som man brukar uttrycka saken på tråk- svenska ;)