måndag, december 29, 2008

Fejkade polaroidfoton



Det är så kul att leka i datorn. På en blogg hittade jag en länk till ett program som gör om jpg-bilder till polaroidbilder. Gratis nedladdning.

Otroligt roligt; på skrivbordet dyker det upp en tjusig polaroidkamera, och när man väljer bild så låter den precis som en polaroidkamera.
Bara ljudet får mig att rysa av välbehag.
Sen dyker själva fotot upp och framkallar sig långsamt, långsamt framför ens ögon, precis som på riktigt.
Och volià - man har en schysst bild som ser ut som den ska.

Jag sitter här och blir smått nostalgisk - det är något visst med polaroidfoton.

Det översta fotot föreställer mig och Håkan i den gamla Perschååån från -61, bilden nedan vår 50-talstoa som vi köpte för 500 spänn till vårt renoverade badrum. Härligt grönaktigt skimmer i bilden och jag gillar skarpt de där underexponerade kanterna

7 kommentarer:

Ingela sa...

Den eär toan ger mej vibbar från 60-talets skolmugg, i källarvåningen och med en krökt trappa som gjorde att man inte såg om någon lurpassade där nere. Klinkern är lite snyggare hos dej. Det var vitkaklat där också.

För övrigt är jag fostrad av en Peugeotfantast, men 404. Min far har ägt ett otal sådana och har kört dem många tusen mil då han långpendlade mellan jobb i mellansverige och hem i södra Lappland. Han har fortfarande lador och förråd fyllda av reservdelar till dem. Den sista körbara såldes strax före jul, en pickup som kallades "oschopeden".

Christina sa...

Ingela: Inga trevliga minnen av den där toan efter vad jag förstår, brrr.

Din pappas förråd med peugeot-delar låter helt klart intressanta :)
Angående 404:or så har Håkan en svart stående i garaget. Väldigt fin 60-talmodell, 404:an.

Ingela sa...

Intressant, jojo, fråga morsan så får man veta sanningen...

Vi hade mest vita, nån mörkgrön minns jag också. Häromkring gick de under benämningen "lapptraktor". Många renskötare körde 404:or, på diesel förstås, gick nästan gratis på den tiden och var oerhört driftssäkra.

Christina sa...

Ingela: Ja, driftsäkra var dom, problemet var väl rosten.

Häftigt att renskötare hade 404:or :)

Ingela sa...

Rost brukar inte vara nåt stort problem här uppe. Inte ens före de helgalvade karossernas dagar.

Ingela sa...

Jag tyckte förresten själv (när jag skulle övningsköra i 404:an) att det var väghållningen som var problemet. Man visste aldrig om det var bak- eller framändan som kom först ur en kurva...

Christina sa...

Ingela: Nä, ni är så lyckligt rostbefriade däruppe:)

Jo, 404:an är bakhjulsdriven som de flesta bilar från den epoken, så jag kan tänka mig att du sladdade i kurvorna...