lördag, november 29, 2008

FOX Magiska adventskalender

När jag bodde i Stockholm jobbade jag i en frilansgrupp som hade stora skyltfönster ut mot Katarina Bangata.
I huset bredvid fanns ett dagis, och ett år kom vi på att vi skulle göra en magisk adventskalender för att underhålla barnen och deras stressade föräldrar. Bara på skoj så där.
Sagt och gjort, vi slaktade en gammal svart högtalare, satte in belysning och gjorde ett överstycke så att det såg ut som en liten teaterscen.
Vi tillverkade små scener med hjälp av saker vi släpade med oss hemifrån, gjorde fonder och stod i. Vi skiftade scen varje dag från 1 dec till julafton.
Jag minns hur roligt det var att sitta och äta tidig frukost på jobbet och se små näsor som trycktes platta mot fönsterglaset och alla förtjusta utrop.

Traditionen har levt vidare år från år och jag har gjort ett axplock från förra årets kalender, tillverkad av mina forna ateljékompisar. Vill ni se fler kalenderbilder så får ni titta här.







5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken helt underbar och fantastiskt idè!! Underbart för ungarna och fantastiskt för er att få se reaktionerna hos dem.

Mera sånt - kreativitet och fantasi för småttingar utanför tv och dataspel!

Och så FINT det var gjort dessutom!

Evas blogg sa...

Helt underbart. Och jag tror att det inte bara var barnen som gladdes åt adventskalendern. Mer sånt i skyltföntren!

Anonym sa...

Nej, vad roligt! Ungarna måste ha tyckt det var jättespännande. Och ni hade kul!

Christina sa...

Ja, det är verkligen kul att kunna glädja både sig själv och andra.
Det finns nog inte mycket underhållning för barn som är helt gratis, det brukar ju ligga kommersiella intressen bakom det mesta numera.

Elisabet. sa...

Jag säger som alla de övriga!
I mitt ena fönster har jag en samling änglar och en akvarellhäst och ett får från Australien ..., det händer att småttingar stannar till och står där och kikar på djuren.
Nu ska jag köpa till flera och byta ut lite. Jag hade en liten riddare också, so red på lejonet .., det var i fjol ..-)